• Nyheder fra branchen
  • Vil du tilføje Spotify episode player eller Apple Podcasts episode eller playlist, så klik på media i tekstfeltet og indsæt link.
  • Forum og podcasts og lyd, deltag i debatten, find en podcast her, eller find en producent her til din næste podcast.
  • BETA - sitet er i test - kommentarer kan sendes til henrik@podcasts.dk, tlf. 27 82 56 18
  • Du er meget velkommen til at skrive i podcast forum, fx en nyhed, et indlæg om hvad du har lyttet til eller at at lægge et link ind i vores linksektionfx til en guide. Du kan skrive efter registrering her

Forskningsprojekt: Hvordan skabes en forretning på podcasts

Podcasts forsætter den massive fremgang - både i antal lyttere og antal podcast - men det kniber lidt mere med indtjeningen.

Kun få podcasts har knækket koden til, hvordan man skaber en god forretning på podcast. Det vil et forskningsprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole ændre på.

Projektet ’Forretningsmodeller og fremtidsudsigter for det danske podcastmarked’ skal i løbet af 2020-201 undersøge, hvilke faktorer, der påvirker podcastlytternes betalingsvillighed samt, hvordan man gør podcastproduktion rentabel.

Undersøgelsen er støttet med 340.000 kroner af Allerfonden og har i alt en budgetramme på 750.000 kroner

Den gennemføres af Aske Kammer, der er docent i medieinnovation og Thomas Spejlborg Sejersen, som er adjunkt ved Medieproduktion og Ledelse.

Undersøger økonomien bag alle danske podcasts​

Én del af undersøgelsen fokuserer på producenterne og består af en spørgeundersøgelse, der skal kortlægge samtlige danske podcasts forretningsmodeller samt af interviews, der skal give indsigter til at analysere eksisterende økonomiske forhold.

Den anden del undersøger, hvad der skal til for at podcastbrugerne vil hive pungen op af lommen og betale for indholdet. Det foregår dels gennem en landsdækkende spørgeundersøgelse og dels gennem fokusgruppeinterview med podcastlyttere.

- Det er utroligt spændende, som dette ret nye medie stormer frem, men også uholdbart, at så mange af producenterne ikke kan leve af det. Derfor er vi meget begejstrede for at få lov at afdække og diskutere forskellige forretningsmodellers fordele, ulemper og ikke mindst fremtidsudsigter og på den måde finde frem til, hvilke retninger producenter og distributører kan gå for at gøres deres podcasts rentable, siger Thomas Spejlborg Sejersen

Der er ikke tidligere lavet en lignende undersøgelse og derfor er der lagt stor vægt på at dele ud af resultaterne.

Når forskningsprojektet afsluttes i januar 2022 er hensigten at afholde en konference, ligesom projektet skal afføde både videnskabelige og handlingsanvisende artikler. Endelig vil den nye viden indgå i undervisningen på DMJX, som blandt andet uddanner fremtidens medieproducenter.
 
Last edited:

Anbefalede podcasts

The daily - New York Times P
  • Featured
Daglig nyhedpodcast fra New York Times
0.00 star(s) 0 ratings
Downloads
1
Updated
Du lytter til Politiken P
  • Featured
Nyhedspodcast fra Politiken
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
Kampen om Amerika P
  • Featured
Kampen om Amerika - Kongressen.com
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
Meta P
  • Featured
Lyd & podcasts Meta
Meta er en utraditionel podcast om podcasts
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
Klangkammeret M
  • Featured
Kultur Klangkammeret
En podcast, som du ikke engang behøver at gå op i klassisk musik for at synes om!
0.00 star(s) 0 ratings
Updated

Nye podcast ressourcer

Ugli Fruit Podcasting J
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
Podcastproducent J
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
Din Podcast Charlotte/Din Podcast
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
Maerkvaerk Storyteller MaerkVaerk
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
DIPLOMUDDANNELSE: PODCAST FOR PROFESSIONELLE rakkerpakproductions
0.00 star(s) 0 ratings
Updated

Udvalgte ressourcer

Danske medier - regler vedr. podcasts Henrik F. Hansen
  • Featured
Danske medier har samlet nogle af spørgsmålene og svarene.
0.00 star(s) 0 ratings
Updated
.
Top